Hudobná prednáška Futurit: #Berlín

 

Nemci našli po vojne svoj nový výraz v elektronickej hudbe. Tá asi najlepšie vyjadruje ich myslenie a mentalitu. V  sedemdesiatych rokoch to bol Krautrock, v  deväťdesiatych sa v  Berlíne udomácnilo Techno. V  osemdesiatych rokoch sa hral Industrial a drzá Neue Deutsche Welle. V súčasnosti z  Berlína vychádza odvážna hudba, ktorá sa už neradí podľa žánrov. Dnes žije v  Berlíne celý svet, jeho obyvatelia sú aktívnejší a  uvedomelejší ako v  iných mestách. A všetko je tu politické: sex, aj právo na party. 

 

Naše rozprávanie sa začína v  polovici sedemdesiatych rokov. Nemecko je rozdelená krajina, ktorá stále trpí následkami vojny. Ich bývalé hlavné mesto je preseknuté múrom a  prísne strážené. Na oboch stranách Múru vládne dezilúzia a zánik. Mimoriadne okolnosti však lákajú nekonvenčných ľudí. Mieria sem tí, ktorí nezapadajú do systému – homosexuáli, umelci, ale aj tí, čo odmietajú povinnú vojenskú službu. Vítajú ich rozbité budovy, na východnej strane dymiace trabanty a  budovateľské heslá, na západnej strane bary, v ktorých Berlínčania vypíjajú svoj bezútešný osud. 

 

Aj depresia vie mať zvláštnu príťažlivosť. V  tomto chaose, kde bola tradícia zničená, vznikajú nové a  nepočuté zvuky. 

 

Vzniká tu experimentálny krautrock – elektronická hudba typická pre Nemecko. Aj Kraftwerk hrali na prvých troch albumoch krautrock. V  osemdesiatych rokoch zase atmosféru mesta najviac vystihujú Einstürzende Neubauten – industriálny hlas západného Berlína. V  ich hudbe počuť nihilizmus a rozklad, ale aj vzburu a  radikalizáciu.

 

Úpadok, ale aj miestna elektronická hudba prilákali Davida Bowieho, ktorý sem utiekol pred drogovou závislosťou. V  Berlíne sa dokázal nanovo pretvoriť a  nahrať tri albumy, ktoré tvoria tzv. Berlínsku trilógiu, a  ktoré sa považujú za jeho najdôležitejšie – Low, Heroes a  Lodger. Po Bowiem si berlínskou skúsenosťou prešli aj ďalší hudobníci.

 

Okupačné vojská v  západnej časti so sebou priniesli aj zosilnený signál britských rádií, a  tak sa do Nemecka dostáva punk a  nová vlna. Tá sa v  nemeckých podmienkach formuje na svojrázny žáner – Neue Deutsche Welle - hudbu zo šedivých múrov. Po páde Berlínskeho múru je veľa z  týchto hudobníkov na čele nového hnutia, ktoré obsadzuje opustené budovy a  zjednocuje mesto. 

 

V  tých slávnych dňoch ľudia spontánne oslavujú nadobudnutú slobodu a  zjednotenie priamo na uliciach a  v  opustených domoch. Soundtrack im k  tomu robí techno. Techno vzniklo v  americkom  Detroite, ale svoj domov si našlo až v  Berlíne. Jednoducho tu zavolali na číslo, ktoré našli na platni Jeffa Millsa, a  pozvali ho hrať do Berlína. Tak vznikla priama linka Detroit – Berlín, ktorej výhody čoskoro požívali aj iné mestá, napríklad Bratislava.

 

Za tých takmer tridsať rokov si techno zažilo rôzne vlny, vrcholy aj pády. V  Berlíne má vybudovanú bohatú infraštruktúru s  vydavateľstvami, klubmi a  ravermi, ktorí ho žijú. Je autonómne, puristické a  berú ho tam vážne. Berlínske techno je ochranná známka, ktorá láka aj množstvo turistov, ktorí sem chodia zažiť žúr ako v  deväťdesiatych. So všetkým čo k  tomu patrí.   

 

Dnes je Berlín domovom množstva scén, názorových hnutí, a  dopredu sa pozerajúcich vydavateľstiev ako je PAN. Funguje tu občianska spoločnosť, aktivizmus, a darí sa tu neobvyklým projektom a  nápadom. A  stále tu vzniká originálna a  inovatívna hudba. 

 

Viac dozviete sa na hudobnej prednáške Petra Dolníka.