V júni si posvietime na kanadského režiséraPetra Mettlera. V špeciálnom ZOOMe postupne uvidíte jeho štyri zlomové diela.8. júna začneme jeho debutomScissere, ktorý rozpráva príbeh psychiatrického pacienta,9. júnapokračujeme snímkou Picture of Light o polárnej žiare,16. júnafilmom o ľudskej túžbe po absolútne s názvom Gambling, Gods and LSDa22. júnazakončíme prehliadku jeho tvorby dokumentom o najväčšej industriálnej zóne sveta nazvanýPetropolis – Aerial Perspectives on the Alberta Tar Sands.
Filmár Peter Mettler je výrazným solitérom v súčasnej kanadskej kinematografii. Jeho filmy sa pohybujú na hranici dokumentu, eseje, hraného filmu a videoartu, pričom stavajú na precíznom spojení silnej vizuality a experimentálne komponovanej zvukovej stopy. Mettler je veľkým podporovateľom súčasnej svetovej nezávislej scény, spolupracuje s ľuďmi z oblasti hudby, fotografie, filmu či literatúry ako Werner Penzel, Michael Ondaatje, Fred Frith či Jim O’Rourke. Je tiež aktívnym fotografom a experimentátorom s naživo vytváraným obrazom /Vjing/ a improvizovanou hudbou. Jeho filmy získali ceny na prestížnych festivaloch ako Sundance, Visions du Reel či Locarno. Naša retrospektíva po prvýkrát na Slovensku prináša zlomové filmy v jeho tvorbe.
Scissere, r. P. Mettler, Kanada, 83 min, 1982, angl. znenie
Filmový debut Petra Mettlera vznikol v poslednom ročníku filmovej školy. Vďaka nemu si Mettler získal povesť prekvapivo talentovaného tvorcu, ktorý sa nebojí opustiť naratívne konvencie. Film rozpráva príbeh psychiatrického pacienta, ktorý je po prvýkrát vypustený z liečebne. Náhodne stretne na zastávke troch ľudí – mladú matku, narkomana a entomológa a vžíva sa do ich mysle. Subjektívne, mentálne posunuté vnímanie hlavnej postavy vytvoril Mettler originálnym repertoárom vizuálnych a zvukových efektov.
Picture of Light, r. P. Mettler, Kanada, 83 min, 1994, angl. znenie
Celovečerný dokument Picture of Light privádza filmový štáb za polárny kruh, aby tu zachytil prírodný úkaz polárnej žiary. Absurdné pokusy štábu vysporiadať sa s extrémnymi podmienkami sa striedajú s obrazom bežného života podivnej komunity ľudí, obývajúcej túto oblasť. Aurora borealis je efektným svetelným zážitkom, podivnejším a pôsobivejším než akékoľvek umelé vizuálne efekty. Vďaka jej záhadnosti film speje k nečakanému záveru, ktorý sa zamýšľa nad budúcnosťou nášho vzťahu k technológiám a prírode v čím ďalej umelejšom svete. Je to film, ktorý vás zavedie niekam, kde ste ešte neboli.
Gambling, Gods and LSD, r. P. Mettler, Kanada, Švajčiarsko, 180 min, 2002, angl. znenie a titulky
Témou tohto voľne stavaného trojhodinového dokumentu nie je nič menšieho ako ľudská túžba po absolútne. Bizarná vizuálna mozaika naprieč časom a kultúrami nás prevedie extázou evanjelického spoločenstva v kostole na torontskom letisku, fatalitou náboženského zhromaždenia v Južnej Ázii a svetom nezáväzného obchodu a erotiky uprostred púšte v Nevade. Meditatívne plynutie filmu sa strieda s pulzujúcim videoartom, obrazy sa vrstvia a ponúkajú otvorenú realitu modernej kultúry “vytrženia”.
Petropolis – Aerial Perspectives on the Alberta Tar Sands, r. P. Mettler, Kanada, 2009, 43 min, angl.znenie
Film produkovaný združením Greenpeace zachytáva kanadskú olejársku oblasť Alberta Tar Sands – najväčsiu industriálnu zónu sveta o rozlohe Anglicka. Ťažba suroviny radikálne devastuje krajinu, vzduch, vodu aj podnebie, ale zároveň vytvára nový, fascinujúci obraz hrôzostrašnej krásy, pozorovateľnej iba z vtáčej perspektívy helikoptéry. Hypnotický letecký záber sprevádzaný originálnou zvukovou stopou sugestívne, ale bez priamočiareho aktivizmu poukazuje na dehumanizovaný svet, v ktorom je hlavným hýbateľom ropa. Viac nawww.petropolis-film.com/#