27
Asztrid Csatlós: “Everything dies, everything blossoms again” + musica moralia (koncert)
vstupné: vstup voľný

Inštalácia + participatívna performancia + koncert
Performatívne kolektívne podujatie Asztrid Csatlós ťa pozýva na účasť nielen v roli diváctva, ale aj ako aktívneho účastníka či účastníčku jej vystavenej inštalácie. V rámci projektu, ktorý prebieha od roku 2021, pravidelne prechádza tranzitnými trasami v okolí mesta Szeged, odkiaľ boli od roku 2015 tisíce ľudí nútené utiecť pred vojnou a krízou a zbierať predmety nájdené pozdĺž týchto ciest. Tieto opustené predmety – zanechané rodinné fotografie, vyradené veci, vyhorené vozidlá – tvoria základ jej diel, ku ktorým možno často pristupovať ako k výrazným súčasným krajinám. Možno nám prezrádzajú, že cesta cez hmlu vedie vždy k svetlu, že zmätok môže vystriedať jasnosť a že aj tieto prašné cesty nás pozývajú zastaviť sa a zamyslieť sa, hoci len na chvíľu. Autorkina prax dáva tvar kolektívnej skúsenosti vysídlenia, cudziny a bezdomovectva – kľúčových aspektov nášho súčasného stavu. Performancia a kolektívna diskusia popri inštalácii sú postavené na výbere textov zozbieraných v priebehu rokov, ktoré odrážajú doslovné aj symbolické aspekty úteku, vysídľovania a spolupatričnosti na individuálnej aj komunitnej úrovni.
„Moje súčasné projekty sa zameriavajú na skúmanie zložitých emócií súvisiacich so strachom z neznámeho. Počas celej ľudskej histórie bolo neznáme vnímané ako hrozba aj ako príležitosť. Dnes naše obavy – či už o prírodu alebo jeden o druhého – viedli k vývoju obranných systémov, ktoré s neznámym zaobchádzajú ako s nepriateľom. V tomto projekte sa snažím iniciovať dialóg o tom, ako by sme mohli prehodnotiť náš vzťah k neznámemu a ‚inému‘, a zároveň skúmať myšlienku, že konfrontácia s neznámym môže byť kľúčom k transformácii a sebapochopeniu.“
Asztrid Csatlós (* 1992)
Maďarská umelkyňa Asztrid Csatlós sa venuje predovšetkým maľbe. Magisterský titul získala na Fakulte vizuálnych umení Univerzity v Pécs v Maďarsku v roku 2020, kde študovala pod vedením Andrása Ernszta. Svoju tvorbu predviedla na mnohých samostatných a skupinových výstavách v Maďarsku, Srbsku, Chorvátsku, Poľsku, na Slovensku a v Českej republike. Jej obrazy sa nachádzajú v rôznych súkromných zbierkach, a jej práca bola ocenená niekoľkými prestížnymi oceneniami a štipendiami. V súčasnosti žije a tvorí v Szegede (Maďarsko), kde je aktívnou súčasťou umeleckej scény.
„Jadrom mojej tvorivej filozofie je zložitá rovnováha medzi výtvarným umením a prírodnými vedami. Zameriavam sa na skúmanie zložitých súvislostí v prítomnosti, minulosti a budúcnosti, ako aj na podmanivé paralely fikcií a utópií.
Moje pokračujúce vizuálne skúmanie sa točí okolo dynamického vzťahu medzi maľovaným obrazom a priestorom, kde tvorba presahuje púhu vecnosť, aby si presadila svoju legitímnu nezávislosť. Prítomnosť v mojich dielach sa odohráva v rozsiahlom a pôsobivom priestore. Výraznosť definuje veľkú časť môjho umenia, pretože bez problémov spájam interdisciplinárne prvky s klasickou maľbou, pričom svoje obrazy často zarámujem do inštalácií, ktoré vytvárajú zložité prostredia za hranicami obrazového povrchu.
Aby som obohatila atmosféru svojich inštalácií, zasahujem do zvukových a video inštalácií, ktoré sa snažia rozmazávať a búrať hranice, materiály a kreatívne slepé uličky.
Okrem môjho záväzku k umeleckohistorickému skúmaniu kladiem dôraz na reinterpretáciu maliarskych techník. Ústredná téma v mojich umeleckých rozprávaniach sa točí okolo našej mysliteľnej budúcnosti a jej nápaditých možností, komunikovaných prostredníctvom multidisciplinárneho vyjadrenia.“
https://www.astridcsatlos.com/
musica moralia (HU)
Po performancii bude nasledovať koncert musica moralia, za ktorým stojí maďarská speváčka a multiinštrumentalistka Éda Meggyesházi (cimbal, organ, hlas). Jej tvorba má osobitú atmosféru, štýlovo sa pohybuje v experimentálnej, postfolkovej sfére. Podľa vlastných slov hrá tichý zvuk, raz na cimbale, inokedy na klavíri. Začala komponovať na dvojstrunovej gitare a na klavíri, neskôr presedlala na violončelo, medzitým ju až nevysvetliteľne ťahajú analógové syntetizátory z 80. rokov. Na hudobnej scéne sa pohybuje už viac ako desať rokov. Momentálne pracuje na svojom druhom LP, jej živé vystúpenia dopĺňa kapela, na ktorej sa s ňou podieľajú Péter Jakab (gitara, basgitara, synth) a Márton Király (bicie).
Podujatie sa koná v angličtine a je výstupom rezidenčného pobytu v A4 v rámci programu VARP s podporou Medzinárodného vyšehradského fondu. Z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia a Nadácia mesta Bratislavy.
vstupné: vstup voľný