29
NEXT 2014
predpredaj 10 € / na mieste 12 €
FB event: http://on.fb.me/1wMI7DK
PREDPREDAJ
14.00 – A4 / Karpatská 2
NEXTalks / prezentácie
Ako vyzerajú inšpiratívne koncepty dnešného zvukového umenia? Umelci tohtoročného NEXTu – duo pantoMorf, Rashad Becker a Adam Donovan porozprávajú o pozadí ich tvorby.
16.00 – Pavel Klusák: Chaos ako východisko (Improvizátori prestávajú improvizovať) / prednáška
Čo sa aktuálne deje na svetovej improvizačnej elektroakustickej scéne? Dobrodružný posun ku konceptuálnym projektom, vplyvu noisu i ticha mapuje známy český publicista. 100 minút komentovaného počúvania hudby osobností ako sú Otomo Yoshihide, Keith Rowe, Taku Sugimoto, Mattin, Cosmos, Toshiya Tsunoda a ďalší.
18.30 – Berlínka / SNG, Námestie Ľudovíta Štúra 4
Kolektiv (CZ, SK, ARM) / performance
Kolektiv je otvorené združenie tvorcov algoritmických vizuálov a elektronických hudobníkov pracujúcich s tzv. live codingom, umeleckou formou využívajúcou živé písanie počítačového kódu, vytvárajúceho nástroje pre zvuk a obraz priamo pred divákmi. Predstavia sa v zostave Georgy Bagdasarov, Martin Blažíček, Michal Cáb, gnd, Michal Kindernay, Jáchym Pešek, Kryštof Pešek, Jiří Rouš, Alexandra Timpau. Performance sa uskutoční v rámci Hackathonu v spolupráci so Slovenskou národnou galériou.
19.00 – A4 / Karpatská 2
Opening Performance Orchestra (CZ)
Sedemčlenný český súbor, ktorý sa takmer po dvoch dekádach neverejných hudobných i mimohudobných aktivít od roku 2006 systematicky venuje vlastnej hudobnej tvorbe. Hlukový konceptualizmus, hlásiaci sa k výbojom avantgardy 20. storočia i japonskej noise music, je založený na myšlienke tzv. fraction music a na slogane „žiadne melódie – žiadne rytmy – žiadne harmónie“. Výsledkom sú vlastné autorské skladby, ako aj reinterpretácie skladieb spriaznených autorov (napr. Hiroshiho Hasegawu, Milana Knížáka alebo Johna Cagea). Na NEXTe zahrá OPO skladbu Fraction Music VII. V cykle Fraction Music pracuje orchester vždy so zvukovým materiálom nazbieraným za určité obdobie. Zaznievajú tu zvukové zdroje a útržky z rôznych vlastných nahrávok alebo hotových skladeb minulého roka, pričom pôvodný materiál je podrobený zvukovej deštrukcii v duchu spomínaného sloganu.
Bogan Ghost (US, AUS)
Liz Allbee na trúbke a Anthe Caddy s violončelom. Známe tiež pod menom Bogan Ghost sú podmnožinou väčšieho hudobného telesa, berlínskeho Splitter Orchestra. Ten združuje 24 renomovaných hudobníkov a od roku 2010 sa venuje improvizačnému fenoménu pod názvom „Echtzeitmusik”. Liz Allbee je známa svojou záľubou v manipulácií s radikálnymi objektami a preparáciou trúbky, snažiac sa prestaviť vnímanie tohto nástroja do nových polôh. Jej austrálska spoluhráčka Anthea Caddy hľadá vzťahy medzi momentálnym zvukovým priestorom a architektúrou zvuku. Nálady, ktoré Bogan Ghost ponúkajú, sú drsné a temnejšie ladené hudobné improvizácie vybáčajúce z bežne očakáveneho improvizačného rámca, ktorý sa občas môže stať rutinou. Toto sa však o Bogan Ghost povedať nedá.
duo pantoMorf (SWE)
Pantograf je polygrafiká frézovačka, v doprave zberač prúdu do elektrického koľajového vozidla. Ale čo je to pantoMorf? Švédska dvojica, ktorá sa venuje improvizovanej hudbe a zároveň vedeckému výskumu. Skladatelia a programátori Palle Dahlstedt a Per Anders Nilsson hľadajú nové spôsoby kontrolovania zvuku. Vyvinuli špeciálny „expressure pad“, ktorý sa stal ich hlavným nástrojom. Spočíva v úplne novej technike mapovania pohybových gest na zvuk a umožňuje veľkú flexibilitu aj kontrolu nad výsledkom. Ešte zaujímavejšie je, že obaja páni majú klasické hudobné vzdelanie a ich cieľom je vrátiť muzikantskú zručnosť do elektroniky, inými slovami dosiahnuť, aby sa elektronické zvuky dali využívať v reálnom čase tak ako tradičné nástroje. „Našou dogmou je: Keď zdvihneme ruky, nastane ticho. Nnevyužívame žiadne predprogramované štruktúry a procesy, každá zvuková nuansa korešponduje s fyzickým pohybom“.
Rashad Becker (DE)
V štúdiu Dubplates & Mastering si vypestoval reputáciu ako jeden z najvyhľadávanejšich zvukových inžinierov na poli elektronickej hudby a jeho meno na obale vždy znamenalo aj nesporné kvality samotnej nahrávky. Jeho vlaňajší album Traditional Music of Notional Species vol.1 je odvážna sónická jazda, počas ktorej sa Rashad Becker snaží synteticky napodobiť zvuky, ktoré už predtým možno existovali, avšak konečným výsledkom je nahliadanie na objekt z iného uhlu. Podľa autorových slov je každý zvuk postavou sám o sebe a zároveň vzniká akousi myšlienkovou sonifikáciou. Výsledkom je hudba, ktorá poslucháča neprestáva udivovať štrukturálnym vývojom, rozkladom toho pôvodného a zároveň strhujúcou a nápaditou kompozíciou. Becker zvuku rozumie ako máloktorý iný zvukový inžinier, keďže sa uňho spája brilantný muzikálny cit a hlboké pochopenie samotných technológií.