Po dlhšej pauze sa už 25.2. vracia do A4 – priestoru súčasnej kultúry v Bratislave KRAA!: Festival skutočne súčasnej hudby. Čaká nás sedem krátkych ale intenzívnych koncertov, ktoré divákom predvedú nielen, to na čom aktuálne pracuje slovenská experimentálna scéna, ale aj aké rozličné podoby môže mať nová hudba.
Ironický podtitul festivalu je zároveň aj volaním po preskúmaní rôznorodosti súčasnej hudby. Na ôsmej edícii festivalu sa predstavia Adela Mede, Alica Volf, Andrej Chudý, Fokular, Jori Josiphson x Katarín Zima, Koleso nešťastia, či Zlopacha a ako vraví dramaturg festivalu Slávo Krekovič, žánrový záber festivalu je veľmi široký – počuť budeme môcť improvizovanú hudbu, subkultúrne vplyvy, postindustriál, presahy do klubovej tanečnej elektroniky, ale aj terénne nahrávky či sound art.
Čo je teda kritériom pri zostavovaní programu festivalu, ktorý sa snaží mapovať aktuálne pohyby a čerstvé impulzy našej scény? Krekovič v skratke vysvetľuje, že ide o prezentáciu hudby, ktorá je autorská, autentická, prináša originálne prejavy, či vybočuje z konvencií danými klasickými žánrovými škatuľkami.
Krekovič ďalej vraví: “Otázka je, či majú prejavy, ktoré nezapadajú do klasických žánrových škatuliek (jazz, rock, techno, pop) dosť priestoru. Už od čias rozhlasového Experimentálneho štúdia v 60. rokoch tu máme veľké dedičstvo a tradíciu experimentu – ale je to hudba, ktorá je veľmi rôznorodá. Nedá sa zaradiť do jednej škatuľky a o to ťažšie sa k nej publikum môže dostať. A o to dôležitejšie je, aby sme si všímali práve tie tvorivejšie veci, ktoré na Slovensku sú.”
V sobotu 25. februára nás tak čaká seansa inšpiratívnej a nekonvenčnej domácej hudby, naktorej zažijeme nepredvídateľnú jazdu krátkych (ale výdatných) koncertných setov . od temnej elektroniky cez improvizáciu až po éterické vokály. Zraz slovenskej scény, na ktorom sa zoznámime s najrôznejšími podobami tvorivého zvukového experimentu.
Adela Mede je čoraz známejšia hudobníčka a speváčka vyštudovala populárnu hudbu na londýnskej Goldsmiths University a jej hudba sa snaží obsiahnuť všetky tri jazyky, ktorými hovorí (angličtinu, slovenčinu, maďarčinu), aby preskúmala hlasové posuny spojené so spomienkami, ktoré tieto jazyky vyvolávajú.
Jej pozoruhodný debutový album Szabadság, skúmajúci vzťah medzi hlasom, technológiami a terénnymi nahrávkami zaujal recenzentov renomovaných magazínov ako The Wire, The Quietus, Dazed, Full Moon Magazín či Foxy Digitalis a v súčasnosti je nominovaný na cenu Radio_Head Awards v kategórii Experimentálna hudba.
Alica Volf hráva ako DJ-ka a tvorí jednu tretinu techno projektu NDS, v ktorom formuje noiseové efekty pomocou softvérových nástrojov Pure Data a VCV Rack. Vo svojom sólo projekte skúša viac experimentovať a vytvárať priestorom rezonujúce zvukové koláže.
V Londýne usadený bratislavský rodák Andrej Chudý, inak tiež hudobný selektor, publicista a dramaturg (okrem iného aj jeden zo spolutvorcov festivalu NEXT) predstaví svoj sólový elektronický set: „Zmutovaná chaluha putuje južnou Indiou; terénne nahrávky, zvukové úvahy, improvizácia so samplerom a syntezátorom.“
Fokular predvedie ochutnávku z nového koncertného programu hudobníka, známeho aj ako bubeníka projektov Möbius, Unattended Funeral či Boiling Point. Inšpirácie temnými hudobnými štýlmi ako doom a sludge, ale aj elektronickými žánrami pretavil do svojskej výpovede už na albume Narrative z roku 2020.
Tvorba Joriho Josiphsona sa vyznačuje ambientnou, minimalistickou a dronovou tvorbou, ktorej nosnou ideou je pocit vágnosti momentu a ponáranie sa do hlbín vlastného poznania. Donedávna čisto akustická hudba je obohatená o elektroniku, pričom sa Jori Josiphson venuje symbióze elektronického a akustického zvuku. Na KRAA! sa predstaví spolu s violončelistkou Katarín Zimou. Tá vo svojej hudbe nachádza hĺbavý zvukopriestor, vďaka ktorému dosiahne spočinutie v pulzujúcich zvukových krajinách. Katarín využíva improvizačné postupy, meditatívnu repetitívnosť a imagináciu, ktoré podvedome kombinuje s tradičnými slovanskými motívmi a zvukmi z jej dobrodružných ciest. Využíva elektronické sample, elementárne hudobné nástroje a subtílne odtlačky jej hlasu. Jori Josiphson a Katarín Zima si pripravili spoločnú kompozíciu s názvom Unknown silence (pre ľudské hlasy, violončelo, harmonium a elektroniku).
Koleso nešťastia je projekt skúseného bratislavského hudobníka, ktorý využíva softvérové možnosti, ale aj modulárne syntetizátory, pomocou ktorých reflektuje dekonštruovanú realitu Slovenska. Pohybuje sa od noisu či dronovej hudby až k rytmickým textúram.
Zlopacha bude mať na KRAA! svoju koncertnú premiéru: Jakub Šulík a Tomáš Mašek kombinujú hru na akustické nástroje s elektronikou a vytvárajú tak live set, v ktorom spájajú noise a klubovú hudbu s prvkami voľnej improvizácie.
____________________
Podujatie: https://www.facebook.com/events/506496138289278
Predpredaj: https://goout.net/sk/listky/kraa-2023/rcfr/
Report z KRAA 6: https://www.youtube.com/watch?v=KHHEzzaOzxU&t=9s
Report z KRAA 7: https://www.youtube.com/watch?v=2RbCmqa1W4k
Podujatie z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia a Nadácia mesta Bratisslavy.