28
NEXT 2014
predpredaj 10 € / na mieste 12 €
FB event: http://on.fb.me/1wMI7DK
PREDPREDAJ
18.20 – Berlínka / SNG, Námestie Ľudovíta Štúra 4:
Artist Talk: Myriam Bleau (CA)
Prezentácia projektu Soft Revolvers kanadskej umelkyne s následnou diskusiou. V rámci Hackathonu v spolupráci so Slovenskou národnou galériou.
19.00 – A4 / Karpatská 2:
Adam Donovan (AUS/AT)
3D kino pre uši, veda ako umenie, umenie ako veda. Zabudnite na multimédiá: keď je niekto schopný prepojiť zvuk, technológie a vedu ako Adam Donovan, už je oveľa presnejšie nazývať ho hybrid media artist. Využíva robotické sochy, nelineárnu akustiku, prostredie počítačových hier, filmársky tracking, pričom asi netreba dodávať, že k strojom a technike pristupuje úplne inak ako ktokoľvek iný. Je to kreatívny hacking, cracking. Na NEXTe Adam Donovan rozbalí svoju performance Psychophysics Machines. Tú tvorí niekoľko interaktívnych zvukových sôch/robotov s rotujúcimi smerovými reproduktormi, ktoré prevrátia naruby zaužívaný spôsob počúvania hudby.
Urbanfailure (SK)
Urbanfailure je zakladajúcim členom bratislavského kolektívu Urbsounds, ktorý je tu s nami už od roku 2001 a bol jedným z priekopníckych telies, ktoré sa na Slovensku začali venovať elektronickej a experimentálnej hudbe s koreňmi v D.I.Y. a punkovej scéne. Michal Lichý sa hudobnej tvorbe venuje už od roku 1996, počas svojej kariéry má na svojom konte relatívne skromné množstvo releasov, ktoré zdôvodňuje tým, že ho viac baví jamovať než sedieť v štúdiu. V súčasnosti je jeho pódiová performance tvorená výhradne zvukmi z krabičiek a pedálov, ktoré loopuje a vrství v reálnom čase. Špinavý a nekompromisný zvuk v sebe hrdo nesie odkazy techna, noise alebo správne zmutovaných field recordings. Michalova láska pre tvrdú hudbu je rozpoznateľná viac-menej v priebehu pár sekúnd a hrdo sa k tomuto odkazu hlási. Hudba Urbanfailure je veľmi konkrétna a rytmická, stále však nie až príliš repetitívna na to, aby sa v nej nedokázal po uši ocitnúť aj náročnejsí poslucháč. Na NEXTe sa môžeme tešiť na špeciálny čisto analógový set.
Eduardo Raon (PT)
Klasika, etno, rock, noise, elektronika, experimenty… Len máloktorý hudobník sa tak suverénne pohybuje nad žánrami ako tento portugalský skladateľ a hudobník. Vie hudbu komponovať v podobe tradičnej notácie, aj voľne improvizovať priamo na pódiu. Jeho primárnym nástrojom je harfa (!), s ktorou narába virtuózne a zároveň dokáže rozširovať jej zvukové možnosti o nové farby a vizionárske polohy aj s pomocou elektroniky. Tie sú ako sám tvrdí „vnútorne delikátne, rozdrobené, naťahované, rozpustené, rozžiarené, rozkvitnuté, roznežnené“. Už z toho je isté, že to bude niečo úplne iné než s harfou predviedla pred desiatimi rokmi Američanka Zeena Parkins.
Emptyset (UK)
Bristol už nie je len triphop. Paul Purgas a James Ginzburg vytvárajú zvukové experimenty s presahmi do sound artu, dubu, techna alebo noise. Podľa ich slov je Emptyset pokus uchopiť vzťah medzi časom, štruktúrou a zvukom. Ich pôvodný sound sa z minimal techna vyvinul do ambicióznejších zvukových experimentov, ktoré sa zhmotnili napríklad v projekte zvukového mapovania priestoru starej opustenej katedrály. Masívne rytmické hlukové steny, ktoré šialene pobehujú po frekvenčnom spektre majú groove, ktorý dokáže do takejto hudby naaranžovať len niekto s jasnými koreňmi v tanečnej scéne a slovo dub mu primárne v hlave nevyvolá obrázok stromu. Za relatívne krátku kariéru sa im už podarilo vystavovať aj napríklad v londýnskej galérii Tate a momentálne pracujú aj na ich prvom filmovom projekte, ktory je úzko prepojený s architektúrou. Emptyset teda nie je len čisto hudobný projekt, súčasťou vystúpenia je pôsobivá vizuálna zložka.