26
Kusá, Minichová & Kyoto Band · YESNO (vernisáž)
vstupné: vstupné dobrovoľné
YESNO, svet protikladov, ktorého základným prvkom sa stáva kniha. Toto médium sme odvrhli,
posunuli nabok, je pomalé, neaktuálne. Kniha je passé. Michel Houellebecq túto situáciu výstižne
popisuje v eseji „Blízko zmatenosti“. Napriek tomu dodáva, že literatúra prežije: „Stačí se zastavit,
vypnout rádio, odpojit televizi, už nic nekupovat, nechtít nic kupovat. Stačí se neúčastnit, nevědet,
dočasne pozastavit veškerou duševní činnost. Doslova stačí na několik vtěrin zněhybnet.“
Ocitám sa v bode nehybnosti, mimo civilizačného zhonu, vypínam notifikácie, chodím do prírody.
Vyberám si nechcené knihy z búdok, vypĺňam prázdno stránok nechceného papiera nezmyselným
YESNO či jeho opakom, NOYES. Vznikajú tak automatické kresby tušom. Niekedy stačí jedno gesto,
podpis, inokedy symbol či rovnako nezmyselné slovné spojenie „do-lorem ipsum“ *
Inšpirujem sa kresbami Ľubomíra Ďurčeka, ktorý žil v revolučnom období zmien. V podobne napätej
spoločenskej situácii sa ocitáme znova, iba v inom čase a za iných podmienok. Nemožné sa stáva
možným, YES a NO spájam do jednotného celku, kresbu potvrdzujem, odmietam, a nakoniec opozitá
spájam. V knihách nachádzam spomalenie, útočisko pred šialeným svetom vonku. Verím, že knihy
prežijú. Slovami Michela Houellebecqa: „Literatura zvládne všechno, zvykne si na všechno, hrabe se
v odpadcích, líže rány neštěstí.“
*Lorem ipsum je označenie pre nezmyselný latinský text, ktorým sa začína akýkoľvek grafický
dokument pri vkladaní textu. Pôvodný text pochádza z Cicerovej knihy „O nejvyšším dobru a zlu“.
Predložka „Do-„ sa v pôvodnom texte nachádza pred slovom „lorem“ v znení „dolorem ipsum“,
pôvodné slovné spojenie vieme preložiť aj ako „bolesť sama“. Nezmyselný typesettingový text týmto
spôsobom narúšam, vkladám doňho jeho pôvodný význam. Poukazujem na to ako sme sa zabudli
zaujímať o význam slov, ktoré máme pred sebou. Aj ak sú to nezmysly.
BIO
Klára Kusá (1996) je umelkyňa, aktivistka, zakladateľka občianskeho združenia Psychiatria nie je na
hlavu. Je študentkou VŠVU/AFAD v odbore fotografia a nové médiá. Skupinovo vystavovala na
Slovensku a v Poľsku. Má za sebou i niekoľko samostatných výstav. K tvorbe pristupuje
experimentálne, fandí neo-dadaizmu a konceptuálnemu umeniu. V tvorbe využíva techniku
apropriácie, častokrát syntetizuje viaceré umelecké smery. Je autorkou knihy „Som na hlavu. No a?“.
https://www.instagram.com/klara.kusa/
Celestína Minichová (2001) je študentka 3.ročníka Bc. na katedre intermédií (VŠVU/AFAD). Zaoberá sa
rôznymi prístupmi k performativite v rámci širokého spektra možností umeleckých praxí. Skúma
hranice médií snažiac sa o ich zaobľovanie či stieranie a prirodzené prelievanie sa. Sústredene hrať sa
hrať sa hrať sa s formami a obsahmi je spôsob akým sa snaží objavovať úlohu tvorivého jednotlivca v
diskurzoch súčasnosti.
https://www.instagram.com/_minichova/
KYOTO
Husle, kontrabas, živý počítačový processing. Tri rovnocenné nástroje.
https://thisiskyoto.bandcamp.com/album/kyoto
Klára Kusá · YESNO
27.11. 2022 – 31.1. 2023
Vernisáž a performance · 26.11. 18:00
Kurátorka · Aliz*a Orlan
Z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia a Nadácia mesta Bratislavy.
vstupné: vstupné dobrovoľné