20
Echo (o mocenských štruktúrach)
vstupné: vstup voľný
A4 – priestor súčasnej kultúry uvádza výstavu fotografií: portrétov ľudí, ktorí v aktuálnej politickej situácii na Slovensku museli odísť z vedúcich pozícií kultúrnych inštitúcií (Slovenská národná galéria, Slovenské národné múzeum, Slovenské národné divadlo, Slovenská národná knižnica, Slovenské banské múzeum, BIBIANA, medzinárodný dom umenia pre deti).
Portréty zachytené objektívmi mladej generácie vizuálnych umelkýň Zoje Elly Hummelovej a Sofie Esther Bencsíkovej. S inštaláciou “Grassroots, Handles, Flag” sa pripojí multimediálny umelec z Hongkongu KitKit Para.
Text k výstave Echo (o mocenských štruktúrach) vznikol ako dialóg kurátorského tímu.
C: M, v tejto dobe, keď sa *echo* stáva symbolom našich spoločenských problémov, musíme si uvedomiť, že nie je len ozvenou, ale aj varovným signálom. Echo, vychádzajúce z gréckeho mýtu o nymfe, ktorá bola odsúdená opakovať slová iných, nám pripomína našu vlastnú pasivitu. Sme len odrazom tých, ktorí majú moc.
M: Presne tak, C. Vzťah medzi Šimkovičovou a Machalom je ako hra s ozvenou – navzájom sa posilňujú a manipulujú. Portréty ľudí v riadiacich pozíciách nie sú len obrazmi; sú to mementá inštitúcií. Portrétna fotografia sa stáva subverzívnym aktom, ktorý odhaľuje skryté dynamiky v hierarchiách rôznych aparátov.
C: A práve tu sa dostávame k zaujímavému paradoxu: inštitúcie sú ako územia, ktoré monitorujeme a mapujeme. Inštitúcie sú metaforou ich vládcov. Každý portrét je zástupným symbolom, fyzickou reprezentáciou mocenských pozícií. Avšak táto reprezentácia je klamlivá; v metarovine ide skoro až o obraz v obraze, je to simulacrum, ktoré nás zavádza do falošného pocitu stability.
M: Takže máme dve vonkajšie znaky inštitúcie – človeka a budovu – ktoré sa vzájomne ovplyvňujú. Keď hovoríme o paralyzovaní inštitúcie, ide o zabranie územia alebo zvrhnutie vedenia. Ale aké škody to spôsobuje? Inštitúcie sú rezistentné, no ich odolnosť má svoje limity. Obsah a posolstvo zostávajú po riaditeľoch len ako prázdne slová.
C: Presne tak! Genius Loci týchto inštitúcií je nositeľom pátosu, ale aj manipulácie. Hlas umelca môže prechádzať umelým procesom mnohých (nad)interpretácií a prekladov.
Tvorcovský tím
Sofia Esther Bencsiková je umelkyňa, ktorá sa pohybuje na poli vizuálneho umenia, fotografie a filmu. Je absolventkou strednej školy v odbore fotografia a v súčasnosti študuje bakalársky program v oblasti kameramanskej tvorby na Vysokej škole múzických umení (VŠMU) v Bratislave. Jej tvorba sa pohybuje na rozhraní rôznych médií – od hudby, inštalácií a fotografie, až po dokumentárnu tvorbu a film. Sofiu Esther charakterizuje silný estetický vizuál a hľadanie spôsobov, ako vyjadriť komplexné témy prostredníctvom obrazu. Diela Sofii Esther boli súčasťou viacerých výstav a festivalov na Slovensku aj Česku.
Zoja Ella Hummelová je fotografka, ktorá v súčasnosti študuje fotografický dizajn na strednej škole. Jej tvorba sa pohybuje v rámci rôznych oblastí fotografie, zameriava sa na umelecké portréty, dokumentárnu fotografiu a módu. V každom projekte sa snaží zachytiť nielen vizuálnu podobu, ale aj hlbší kontext a atmosféru. Za významné momenty považuje fotografovanie backstage počas Parížskych fashion weekov, kde mala príležitosť dokumentovať dynamiku a jedinečnú atmosféru módneho priemyslu. Jej portrétna práca, ktorá sa zameriava na zachytenie osobností z jej rodiny, získala čestné uznanie na prestížnej súťaži Slovak Press Photo.
Cieľom jej tvorby je vyjadriť príbehy, pocity a detaily, ktoré často unikajú pozornosti, pričom sa sústreďuje na autenticitu a citlivý prístup k zachytávaniu ľudí a momentov.
KitKit Para je interdisciplinárny umelec narodený v Hongkongu, bakalársky titul získal na University of Guelph v Kanade. Momentálne žije striedavo v Prahe a Taline a pokračuje v magisterskom štúdiu na Estónskej akadémii umení v estónskom Taline. Vystavoval v EKA Galerii (Talin, Estónsko), Canton-Sardine (Vancouver, Kanada), EKKM (Talin, Estónsko), Centrum Rzezby Polskiej, (Orońsko, Poľsko), The Biennale de l’Image Possible (Liège, Belgicko).
Kurátorský tím: Celestína Minichová, Martin Toldy, Nina de Gelder, Patricia Batki
Vizuál: Richard Hronský
Výstava potrvá do 26. 1. 2025
Z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia a Nadácia mesta Bratislavy.
vstupné: vstup voľný