22. mája

Hudobná prednáška Futurit: #Berlín

Nemci našli po vojne svoj nový výraz v elektronickej hudbe. Tá asi najlepšie vyjadruje ich myslenie a mentalitu. V sedemdesiatych rokoch to bol Krautrock, v deväťdesiatych sa v Berlíne udomácnilo Techno. V osemdesiatych rokoch sa hral Industrial a drzá Neue Deutsche Welle. V súčasnosti z Berlína vychádza odvážna hudba, ktorá sa už neradí podľa žánrov. Dnes žije v Berlíne celý svet, jeho obyvatelia sú aktívnejší a uvedomelejší ako v iných mestách. A všetko je tu politické: sex, aj právo na party.

Naše rozprávanie sa začína v polovici sedemdesiatych rokov. Nemecko je rozdelená krajina, ktorá stále trpí následkami vojny. Ich bývalé hlavné mesto je preseknuté múrom a prísne strážené. Na oboch stranách Múru vládne dezilúzia a zánik. Mimoriadne okolnosti však lákajú nekonvenčných ľudí. Mieria sem tí, ktorí nezapadajú do systému – homosexuáli, umelci, ale aj tí, čo odmietajú povinnú vojenskú službu. Vítajú ich rozbité budovy, na východnej strane dymiace trabanty a budovateľské heslá, na západnej strane bary, v ktorých Berlínčania vypíjajú svoj bezútešný osud.

Aj depresia vie mať zvláštnu príťažlivosť. V tomto chaose, kde bola tradícia zničená, vznikajú nové a nepočuté zvuky.

Vzniká tu experimentálny krautrock – elektronická hudba typická pre Nemecko. Aj Kraftwerk hrali na prvých troch albumoch krautrock. V osemdesiatych rokoch zase atmosféru mesta najviac vystihujú Einstürzende Neubauten – industriálny hlas západného Berlína. V ich hudbe počuť nihilizmus a rozklad, ale aj vzburu a radikalizáciu.

Úpadok, ale aj miestna elektronická hudba prilákali Davida Bowieho, ktorý sem utiekol pred drogovou závislosťou. V Berlíne sa dokázal nanovo pretvoriť a nahrať tri albumy, ktoré tvoria tzv. Berlínsku trilógiu, a ktoré sa považujú za jeho najdôležitejšie – Low, Heroes a Lodger. Po Bowiem si berlínskou skúsenosťou prešli aj ďalší hudobníci.

Okupačné vojská v západnej časti so sebou priniesli aj zosilnený signál britských rádií, a tak sa do Nemecka dostáva punk a nová vlna. Tá sa v nemeckých podmienkach formuje na svojrázny žáner – Neue Deutsche Welle – hudbu zo šedivých múrov. Po páde Berlínskeho múru je veľa z týchto hudobníkov na čele nového hnutia, ktoré obsadzuje opustené budovy a zjednocuje mesto.

V tých slávnych dňoch ľudia spontánne oslavujú nadobudnutú slobodu a zjednotenie priamo na uliciach a v opustených domoch. Soundtrack im k tomu robí techno. Techno vzniklo v americkom Detroite, ale svoj domov si našlo až v Berlíne. Jednoducho tu zavolali na číslo, ktoré našli na platni Jeffa Millsa, a pozvali ho hrať do Berlína. Tak vznikla priama linka Detroit – Berlín, ktorej výhody čoskoro požívali aj iné mestá, napríklad Bratislava.

Za tých takmer tridsať rokov si techno zažilo rôzne vlny, vrcholy aj pády. V Berlíne má vybudovanú bohatú infraštruktúru s vydavateľstvami, klubmi a ravermi, ktorí ho žijú. Je autonómne, puristické a berú ho tam vážne. Berlínske techno je ochranná známka, ktorá láka aj množstvo turistov, ktorí sem chodia zažiť žúr ako v deväťdesiatych. So všetkým čo k tomu patrí.

Dnes je Berlín domovom množstva scén, názorových hnutí, a dopredu sa pozerajúcich vydavateľstiev ako je PAN. Funguje tu občianska spoločnosť, aktivizmus, a darí sa tu neobvyklým projektom a nápadom. A stále tu vzniká originálna a inovatívna hudba.

Viac dozviete sa na hudobnej prednáške Petra Dolníka.