Bratislavské Kino inak, ktoré funguje ako súčasť A4 – priestoru súčasnej kultúry, začína rok 2016 spoluprácou s filmovým festivalom v Rotterdame alebo profilom významného režiséra Patricia Guzmána. Opäť tak divákom ponúkne filmy, ktoré by inak na Slovensku vidieť nemohli.
Otváracím filmom roku 2016 v Kine inak bude kanadský no budget dokument Hit 2 Pass. Ide o kontrolovaný chaos – podobne ako centrálna udalosť filmu, každoročné demolition derby preteky amatérskych motokár v neveľkom kanadskom meste Prince George.Mladý režisér Kurt Walker využíva zábery z videohier, či 16-bitovú hudbu a do filmu o DIY étose vmiešava výpovede pôvodných obyvateľov.
V januári bude pokračovať taktiež cyklus Ženy filmu, ktorého snahou je upozorniť na významné i opomínané ženy zo sveta filmu. V spolupráci s Veľvyslanectvom Španielska premietne 12. januára Kino inak film Patricie Ferreira Divosi (Els nens salvatges). V ňom režisérka sleduje troch mladých ľudí a prekračovanie hraníc, ktoré im určujú rodičia a spoločnosť. Zároveň sa pýta, prečo niektorých mladých ľudí označujeme za problémových, či divokých a naznačuje, že takýto prístup problémy nerieši, skôr iba vytvára ďalšie.
V januári Kino inak v krátkosti predstaví aj tvorbu Patricia Guzmána, oceňovaného dokumentárneho režiséra, ktorého meno sa spája najmä s politickým filmom. Guzmán sa už vyše 40 rokov zaoberá modernými dejinami Čile, predovšetkým obdobiu Pinochetovej diktatúry a vyrovnávaniu sa s ňou. Jeho filmy sú historickým dokumentom doby, no otvárajú taktiež otázky morálky alebo pamäte, jej uchovávania a ohýbania.
Kino inak ponúkne divákom od 14. do 20. januára tri Guzmánove filmy. Prípad Pinochet (Le cas Pinochet) sleduje snahu medzinárodne stíhať niekdajšieho čilského diktátora po tom, čo je zadržaný v Londýne počas osobnej dovolenky. Pre Guzmána je to historická chvíľa, Pinochet sa môže stať prvým juhoamerickým diktátorom, ktorý bude postavený pred medzinárodný súd.
Nostalgia za svetlom (Nostalgia de la luz) je situovaná do púšte Atacama. Na jednom mieste sa totiž schádzajú vedci z celého sveta, aby obrími teleskopmi pozorovali vesmír a skúmali možnosti mimozemského života a zároveň ženy, ktoré aj po rokoch hľadajú telá Pinochetovych obetí. Guzmán vytvára nevšedné paralely a kontrasty medzi vesmírom a púšťou, medzi dvoma formami hľadania.
Zatiaľ posledný režisérov film Perleťový gombík (El botón de nácar) sa z púšte presúva k pobrežiu. Miestne vulkány, pohoria a ľadovce uchovávajú hlasy pôvodných obyvateľov Patagónie, prvých moreplavcov z Európy i politických väzňov z obdobia diktatúry.
Premietania filmov Prípad Pinochet a Nostalgia za svetlom sa konajú v spolupráci s Francúzskym inštitútom.
V piatok 29. januára sa bude premietať film Keď otvorím oči (A peine j’ouvre les yeux) Leyly Bouzid, ktorý na pozadí tuniskej Jasmínovej revolúcie sleduje mladú a možno nezodpovedne rebelujúcu speváčku. Do miestnych barov a nočných klubov prináša medzi mladých ľudí svoj hlas a kritické texty – až kým jedného dňa nezmizne.
V sobotu budú môcť diváci vidieť film Modelka (The Model) režiséra Madsa Matthiesena (aj slovenskí diváci si môžu pamätať jeho film Medvedík / Teddy Bear) o vychádzajúcej modelke Emme, ktorá sa po presťahovaní do Paríža dostáva do nebezpečne obsesívneho milenecké vzťahu.
Tak isto v sobotu uvedie Kino inak belgický film Predsudok (Préjudice). Režisér Antoine Cuypers v ňom počas rodinnej večere skúma, čo je to normálnosť a kde sú hranice, keď iných privádzame do zúrivosti.
V nedeľu ponúkne IFFR Live taktiež dva filmy. Najprv adaptáciu hry Federica Garciu Lorcu Krvavá svadba, ktorú pod názvom Nevesta (La novia) nakrútila španielska režisérka Paula Ortiz. Vizuálne krásny filmy rozpráva tragický príbeh zakázanej lásky nevesty, ktorá opúšťa svojho ženícha, pretože nedokáže odolať rastúcej túžbe po svojom milencovi Leonardovi.
Program ukončí debut Jonasa Selberga Augustséna, minimalistická, monochrónna road movie so surreálnym zmyslom pre humor, ktorá pripomína prvé filmy Jarmuscha alebo Kaurismäkiho s názom Odpadková helikoptéra (Sophelikoptern).