Mesto v ktorom sa stretáva celý svet. Babylon kultúr ktorý láka hudobníkov, mesto kde sa desaťročia darí hudbe a hudobnému priemyslu, mesto kde hudbu berú vážne.Čo znamená hardcore kontinuum a druhé leto lásky? Ako sem dorazila soundsystemová kultúra a čo na to britská hudobná tradícia? Médiá a kluby od polovice osemdesiatych rokov po súčasnosť. Scéna ilegálnych večierkov a gentrifikácia. Od acid housu po jungle, od 2stepu po dubstep. Čo na to grime a Brexit? Dozviete sa 24. apríla na hudobnejprednáške Futurit.
Naše rozprávanie začneme v druhej polovici osemdesiatych rokov. Tak ako pred desiatimi rokmi prefackal punk zatuchnutý rock, tak aj teraz sa čaká na niečo nové. Prichádza to s spolu dovolenkármi, ktorí trávili leto na baleárskych ostrovoch a vyskúšali aké je to tancovať celú noc na mixovanú elektronickú hudbu pod vplyvom drogy extázy. Novému hnutiu sa začína hovoriť acid house. Šíri sa v Londýne, po celej krajine a čoskoro sa udomácni v celej Európe ako kultúra tanečnej hudby. Pre britských raverov je to vytúžený únik zo života pevne zviazanej triednej spoločnosti. Celonočné tancovanie oslobodzuje a spája. Preč z preplnených, lepkavých diskoték s predraženými nápojmi, preč s futbalovým násilím, krčmovými bitkami, preč s rasovou a triednou segregáciou! Druhé leto lásky, ako sa hovorí tomuto dvojročnému ošiaľu definitívne zmenilo britskú spoločnosť. Ak je niečo z histórie 20. storočia o čom si v Londýne radi rozprávajú legendy, tak je to Blitz, a acid house revolúcia na prelome ôsmej a deviatej dekády.
Novému hnutiu boli čoskoro kluby tesné, a tak raveri inšpirovaní travellerským hnutím vyrážajú von, do opustených hál, skladov, alebo len tak pod holé nebo. Okružná diaľnica okolo Londýna sa každý víkend plní autami, ktoré hľadajú TO miesto, ktoré dostali na letáku, alebo sa ho dozvedeli na anonymnej telefonickej linke.
Ďalšia kapitola začína zákonom, ktorý zakázal nelegálne združovanie sa mimo povolených miest za účelom počúvania reprodukovanej hudby. Úrady zatláčajú raverov do klubov, kde ich môžu lepšie kontrolovať a zdaňovať. Niečo zaniká, aby niečo iné posilnilo. Klubová kultúra je tak stále dôležitou súčasťou hudobného mikrokozmu v Londýne.
Nová doba priniesla aj nové žánre. Z ravu a hardcoru vzniká jungle, a čoskoro aj drum n´bass. Zo Spojených štátov zase dorazila speed garage. Nová hudba mala v sebe soul, dôraz na druhú dobu, ale hlavne pokrivenú basovú linku, niečo na čom stavia bass music dodnes. V londýnskych kluboch si garage prispôsobili a vzniká britská odpoveď: žáner 2 step. Ten si z hudobného podzemia rýchlo našiel cestu do luxusných klubov s drahým oblečením a šampanským, aby na prelome tisícročí dominoval rebríčkom, nielen tým britským.
Stagnáciu opäť prerušil underground. Zo zadných dvorov londýnskych sociálnych bytoviek, z basketbalových ihrísk a úzkych tmavých uličiek prichádza grime – doslova pouličná špina: drsný rap do rýchlej a strojovej hudby. Aj keď sa v roku 2018 hovorí o jeho tretej inkarnácii, grime má stále silu. Aj keď nikdy výraznejšie neprenikol za hranice Londýna.
Ešte jeden žáner zmutoval v minulom desaťročí v londýnskych štúdiách – dubstep. Z Croydonu sa ako jeden z posledných veľkých žánrov dostal do celého sveta. Pomáhal si internetom, ale aj pirátskymi rádiami ktoré výrazne podporujú hudobnú scénu v Londýne už desaťročia. Londýnsky dubstep bol temný, pomalý, a opäť s tou pokrivenou basou. Po čase však omrzel hlavne návštevníčky klubov. Preto vzniká ľahšia verzia basovej tanečnej hudby – UK Funky. Ak nám dubstep zanechal niečo, čo bude stáť za to aj po rokoch, tak je to producent Burial.
Brexit, neustále zvyšovanie nájmov a následná gentrifikácia stavia Londýn do novej situácie. Ostane aj naďalej príťažlivý pre hudobníkov? Uzavrie sa hardcore kontinuum keď sa sťaží hudobným trhom export do Európy?
Nie je veľa takých miest na svete ako Londýn, a preto ho treba spoznať. Napríklad na hudobnej prednáške Futurit 24. apríla o 19:00 s Petrom Dolníkom.
Z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia a Bratislavský samosprávny kraj.
(text: Peter Dolník)