Ako znie hudba o baníctve? BJ Nilsen v A4 predstaví projekt ORE

BJ Nilsen je švédsky zvukový umelec a skladateľ, ktorého tvorba sa primárne zameriava na prírodu a jej vplyv na ľudí. Vo svojich posledných prácach skúmal urbánnu akustiku, či industriálnu geografiu arktických regionóv Nórska a Ruska. Vydáva v prestížnych vydavateľstvách ako je britský Touch alebo viedenské Editions Mego.

 

Do Bratislavy príde BJ Nilsen predstaviť svoj aktuálny projekt ORE, ktorý zaznie naživo 7. októbra v A4 – priestore súčasnej kultúry. Atmosférická kompozícia na tému baníctva využíva nahrávky z rudných a uhoľných baní v Nórsku, Rusku, Česku, Fínsku a Holandsku, ktoré umelec nahrával počas štyroch rokov. Inšpiráciu konceptom “temnej ekológie” dotiahol Nilsen do pôsobivého predstavenia, skúmajúceho dopady baníctva na spoločnosť a prírodu.

Nilsen nahrával napríklad v továrni na spracovanie železnej rudy v nórskom Kirkenes, a to nielen počas jej fungovania, ale aj po tom, ako bola uzatvorená. “V Kirkenes bol zvuk bane vždy prítomný a po tom, čo sa zatvorila, po nej zostalo vákuum. Začal som premýšľať nad dopadom a zmyslom baníctva v sonických kategóriách. Aký je vzťah zvuku baníctva a komunity, ktorá je okolo neho vybudovaná? Rozmýšľal som nad hranicami – kde sa začína pôsobenie baníctva a kde končí. Ako rezonuje? Aký vplyv má na komunitu?”

 

Nilsen sa zaoberal aj ďalšími zvukmi spojenými s baníctvom – napríklad vlakmi, ktoré prinášajú nikel a uhlie zo Sibíru do Murmanského prístavu, odkiaľ putujú do Európy. “Nemôžete hovoriť o baníctve na severe bez toho, aby ste sa zaoberali tým, čo to znamená pre krajinu, pre ľudí a pre zvieratá, ktoré tam žijú, pre komunity a pre vzťahy medzi nimi. Nemôžete sa nepýtať, ako spoločnosť závisí na baníctve, a ako ju baníctvo ovplyvňuje,” vraví Nilsen.

V rámci svojho pôsobivého diela sa švédsky umelec nezameriava len na prítomnosť. ORE sa prekrývajú rozličné vrstvy času – od hlbokého času geológie po extrémne rýchly čas súčasnej ekonomiky a budúcnosti. Nilsena fascinujú skryté vrstvy a história krajiny, preto sa ORE zaoberá aj regeneráciou baníckych oblastí. Nilsen si myslí, že je dôležité skúmať zmeny, ktorými prechádza okolitá krajina a baňa samotná – od aktívnej po uzavretú, od kontaminovanej krajiny po návrat vegetácie.

Budúcnosť je v ORE reprezentovaná prostredníctvom rádiových vĺn z vesmíru a nahrávok zo sondy, ktorá pristála na kométe. Uplatnenie v skladbe našli tiež zvuky používané pre seizmickú interferometriu: dekódovanie okolitého seizmického zvuku, mikro-zemetrasení a povrchových zvukov. “Na týchto nahrávkach mám špeciálne rád to, že už sú spracované kameňom a pôdou a transponované pre vnímanie ľudského ucha,” vysvetľuje Nilsen.

Dielo ORE vzniklo na objednávku festivalu Sonic Acts a parížskej organizácie Ina GRM. V A4 ho BJ Nilsen predstaví 7. októbra v rámci projektu medzinárodnej spolupráce Re-Imagine Europe, kofinancovaného EU programom Kreatívna Európa a Fondom na podporu umenia.

 

Predpredaj: https://goout.net/sk/listky/bj-nilsen+alapastel/mwnh/
Podujatie: https://www.facebook.com/events/3214926551968323/