nov

09

sobota o 13:15

Światłodźwięki V4 – prezentácie

vstupné: vstup voľný

Festival Światłodźwięki každoročne predstavuje najvýznamnejšie diela európskych a poľských umelcov, ktorí sú fascinovaní prepojením vizuálnych foriem a hudby do konzistentného audiovizuálneho zážitku. Tento rok vďaka podpore Vyšehradského fondu podujatie prvýkrát zavíta aj do Prahy a Bratislavy. Pripravte sa na sériu audiovizuálnych predstavení, koncertov, jam sessions a prezentácií, na ktorých budú umelci a umelkyne zdieľať svoje poznatky o interdisciplinárnych skúsenostiach a prepojení umenia s technológiou.

Edíciu Światłodźwięki V4 spoluzorganizujú Nadácia na podporu kultúry Our ‘PL’ace Foundation (PL), Punctum (CZ) a A4, s kľúčovou podporou Medzinárodného vyšehradského fondu.

Viac na: https://swiatlodzwieki.art/sk/program/bratislava/ 

PROGRAM

Piatok 8. 11. – vystúpenia

18:00 Petr Vrba, Keya Singh

19:30 Paweł Krupski, Jakub Królikowski, Cheslav Singh

20:40 Natálie Pleváková

21:50 Koncert A-V – Slávo Krekovič, Lenka Adamcová, Adela Mede

Sobota 9. 11. – prezentácie/artist talks

13:15 –14:00 Talks – Paweł Krupski, Jakub Królikowski, Cheslav Singh

14:10 – 15:20 Petr Vrba, Keya Singh

15:30 – 16:00 Natálie Pleváková

16:10 – 16:40 Slávo Krekovič

16:50 – 17:20 Lenka Adamcová: Invisible Soul Narratives

17:30 – 18:00 Adela Mede

Petr Vrba

Jedna z najvýraznejších postáv pražskej experimentálnej hudby a neúnavný propagátor voľnej improvizácie. Hrá na trúbku, klarinet, syntetizátory a ďalšie elektronické nástroje. Spolupracuje s filmármi, tanečníkmi a výtvarníkmi a pravidelne vystupuje so špičkou európskej scény voľné improvizácie (napr. Axel Dörner, Thomas Lehn, Xavier Charles, Franz Hautzinger) či experimentátoromia zvukovými umelci ako Yan Jun, Ryu Hankil, Simon Whetham ai. Zakladal a pôsobí ako stály člen Pražského improvizačního orchestra a skupín IQ + 1, Poisonous Frequencies, The MoND, Junk & the beast, NUN a ďalších. Vystupoval na festivaloch v Austrálii, Európe a Ázii. Vydal na štyridsať albumov na značkách ako Another Timbre, Mikroton, Corvo, mappa, Kandala, Polí 5, Meteorismo, Klangundkrach atď.

“Ako trubkár skúma Vrba zapojenie trubky v nových súvislostiach a vytváranie nových kontextov ďalšími prostriedkami, akustickými i elektronickými. Preukazuje pri tom obdivuhodnú vynaliezavosť vedenú okúzlením z akustického zážitku.” (Skladateľ a pedagóg Jaroslav Šťastný aka Peter Graham o PV)

Keya Singh

Pražská vizuálna umelkyňa, ktorá sa špecializuje na videoart, inštalácie a performance. V súčasnosti študuje na Akadémii výtvarných umení v Prahe a prostredníctvom svojej tvorby skúma témy identity, populárnej kultúry a reality. Jej umelecká prax vedie audiovizuálnu manipuláciu, spája kultúrne a osobné prvky, aby vyvolala emocionálne rezonancie. S humorom a citlivosťou pozýva diváctvo, aby uvažovalo o svojom mieste v rozvíjajúcej sa spoločenskej krajine. Jej práce boli vystavované a predvádzané v sólových a spoločných prostrediach v Európe, Indii a Mexiku.

Paweł Krupski

Audiovizuálny umelec, grafik, dizajnér a kreatívny inžinier, spoluzakladateľ festivalu Światłodźwięki. Absolvoval Univerzitu umenia v Poznani na Katedre grafiky v roku 2012. Už viac ako 15 rokov pôsobí ako freelancer, najmä v IT priemysle, kde čelí rôznym grafickým výzvam – od vizuálnej identity po návrh používateľských rozhraní. V posledných rokoch sa viac zameriava na vývoj v oblasti technológií a programovania. Spolupodieľal sa na audiovizuálnych projektoch ako „FLORAFABRIK“, „WITH OUT IDENTITY“, „ABXY“, „MINIMALICZKI“ a „PRIVACY POLICY, ACCEPT COOKIES“. Je autorom detskej knihy „Megachłopiec i Wszechkarton“.

Jeho geometricky surové vizualizácie často vznikajú s pomocou elektronických nástrojov a pohybových senzorov. Využitím základných parametrov, ako sú tvar, farba, tempo a dynamika, generuje digitálne vizuály naživo počas koncertov, čím vytvára dojem „hraného“ obrazu na nástrojoch.

Jakub Królikowski

Hudobník a skladateľ narodený v Poznani v Poľsku. Hrá improvizovanú hudbu a futuristický jazz na klavíri a klávesoch, pričom skúma cyklickosť a opakovanie prostredníctvom mechanickej, fyzickej produkcie zvuku na klávesoch v „reálnom čase“; praktikum, ktoré obohacuje organickosť a indeterminizmus. Hrá sólo a s poľskými alternatívnymi kapelami ako ‚Głupi Komputer‘, ‚True Polish Techno‘ a ‚Koń‘.

Vášnivo hľadá rôzne vzťahy medzi hudbou a inými umeleckými disciplínami, a preto je spoluzakladateľom a spolukurátorom festivalu Światłodźwięki (LightSounds). Získal prvú cenu na skladateľskej súťaži v Krakove pod záštitou Krzysztofa Pendereckého. Nahrával pre Jona Dobieho, Territorium KV, Poľský rozhlas a televíziu, vydavateľstvo Opus Series a ďalšie.

Cheslav Singh

Kanadský klavirista s medzinárodnými interpretačnými a pedagogickými skúsenosťami. Vystupoval v medzinárodnom meradle na renomovaných miestach (Rím, Londýn, New York, Neapol, Paríž, Toronto), v rozhlase (RAI 3) a televízii v mnohých rôznych kontextoch, hral všetko od Beethovena po free jazz. Bol uznávaný ako schopný „konštruovať pevné geometrické zvuky, veľmi dobre naplánované…“ a jeho hra je vraj „…pútavá a meditatívna…“ (Massimiliano Cerito, jún 2022). Jeho práca je charakterizovaná ako „každé predstavenie je skutočným dobrodružstvom do neznáma“. (Jo Hutton, The Wire, 2023)

Od roku 2011 sa aktívne venuje súčasnej vážnej hudbe, spoluzaložil audiovizuálnu skupinu a=b=x=y. Pôsobil ako skladateľ, komponoval pre sólové nástroje pre celý symfonický orchester. Je tiež spoluzakladateľom Nadácie Our ‘PL’ace Foundation, prostredníctvom ktorej okrem iných aktivít od roku 2015 spolukurátoruje každoročný medzinárodný festival audiovizuálneho umenia v Poznani v Poľsku. 

Zostáva aktívnym  pri hľadaní rozšírených techník hrania na hranici medzi akustickou a elektronickou hudbou, hrá na organe, má veľký záujem o ladiace systémy a je aktívnym študentom náuky Gurbāṇī Saṅgīta, ktorý mal obrovské šťastie, že mohol pracovať s jej popredným predstaviteľom Bhaiom Baldeep Singhom od roku 2013.

Natálie Pleváková

Hudobná skladateľka a zvuková umelkyňa. Vyštudovala multimediálnu kompozíciu na JAMU v Brne a absolvovala stáž na holandskom Institute of Sonology v Haagu. Na Ústave hudobnej vedy Masarykovej univerzity absolvovala s prácou mapujúcou vzdelávanie v elektronickej hudbe v Česku v kontexte vývoja tradičného hudobného vzdelávania. Vo svojej tvorbe sa zaoberá skúmaním zvukového naratívu ako kompozičnou stratégiou. Hľadá východiská z časovej determinovanosti hudby a fragmentárneho hudobného vnímania založenom na skúsenosti poslucháča. Vyzýva tak na spoločné objavovanie nových estetických kategórií v hudbe aj zvyšovanie posluchovej citlivosti. Vytvára nástroje, zvukové inštalácie, skladá hudbu pre divadlo, je tvorkyňou zvukového dizajnu pre podcasty a AV diela. Je dramaturgičkou festivalu a rezidenčného programu Sanatorium Sonorum a venuje sa tiež pedagogickej činnosti vo zvukových umeniach.

Slávo Krekovič

Hudobník a zvukový umelec, muzikológ, kurátor hudby a umenia nových médií a kultúrny organizátor. Absolvent muzikológie v Bratislave a sonológie v Haagu, spoluzakladateľ a umelecký riaditeľ hudobného festivalu NEXT a A4 – priestoru súčasnej kultúry. Vystupuje s elektronickými a interaktívnymi hudobnými nástrojmi sólovo alebo v rôznych spoluprácach (Voice Over Noise, Shibuya Motors, VRITTI, Bratislavský improvizačný orchester, SWAG Ensemble). Vo svojej umeleckej tvorbe sa zaujíma o generativitu, komplexnosť, interakciu medzi človekom a strojom, ovládanie gestami a improvizáciu v rôznych kontextoch pomocou vlastného softvéru a rôznych hardvérových zariadení.

Lenka Adamcová

Slovenská zvuková umelkyňa vystupujúca pod menom Lénok kombináciou digitálneho zvukového dizajnu so zmutovanými vokálnymi fragmentmi vytvára zvukové krajiny, ktoré dokážu byť strašidelné a zároveň oslobodzujúce. Okrem sólovej tvorby spolupracuje na choreografických, performatívnych a participatívnych projektoch s domácimi a zahraničnými umelcami.

Adela Mede

Slovensko-maďarská hudobníčka a speváčka, ktorá vo svojej tvorbe spája prvky stredoeurópskeho folklóru, súčasné vokálne techniky, minimalistické kompozičné štruktúry a experimentálnu elektroniku. Jej intímne, silné piesne spievané v troch jazykoch skúmajú realitu života rozprestierajúceho sa za hranicami. Hlas je v jej praxi ústredným prvkom; je dominantný, v centre diania, je výrazom univerzálneho jazyka, ktorým Mede opisuje realitu presahujúcu naše individuálne skúsenosti.

Tvorbe Adely Mede venovali pozornosť časopisy The Wire, The Quietus, Bandcamp Daily, Dazed, Full Moon magazín, Dennik N alebo NTS Radio. V priebehu rokov 2022 a 2023 vystupovala po celej Európe na turné po boku Claire Rousay, Dialect alebo Martyna Basta a zdieľala pódium s Lucreciou Dalt, Grand River, Irenou & Vojtěchom Havlovými a ďalšími. Študovala populárnu hudbu na Goldsmiths University a v súčasnosti žije v Bratislave.

vstupné: vstup voľný